God service –tak
Selvom jeg ofte skriver, at man kun skal købe ind to-tre
gange om ugen, holder jeg mig sjældent til Hos Migges bageri i Flensborg, får man udsøgt service. |
Jeg kan meget godt lide at købe ind.
Jeg slapper af, når jeg går rundt og overvejer, om jeg skal købe cheddar i skiver eller hele stykker, om jeg skal lade bananerne ligge, når de ikke er økologiske, eller om vi skal have hakket kød eller kylling til middag.
Jeg handler de samme steder, og er v dus med halvdelen af medarbejderne i Netto i Matildenstraße. Hvis jeg kan nå det, handler jeg på markedet i Flensborg onsdag eller lørdag. Her bliver nydelsen endnu større.
Ham der sælger mig skinke og dansk smør griner og spørger, om jeg ikke skal have Hähnchen. Det kan jeg åbenbart overhovedet ikke udtale, for han får grineanfald, hver gang jeg siger det.
Jeg køber, det de sælger ved den lange bod ud mod gågaden. De har få og friske varer, og de sælger kun det, der er i sæson netop nu. Hos Hellas flotter jeg mig og køber pesto, den er dyr, men den findes ikke bedre.
-Må vi komme med, spøger mine børn. Og selvfølgelig må de
det. Vi skal i Citti og proviantere til en fødselsdag. Citti er det sted vi
handler, når det skal være ekstra lækkert. Her ved man, at man kan få alt. Det
koster måske lidt mere, men man sparer tid, og kvaliteten er høj.
Rundt omkring i madafdelingerne er der små boder, hvor
producenterne tilbyder smagsprøver til de sultne og købelystne kunder. Og
købelysten lyser ud af kunderne i Citti. Så er det, at jeg ikke forstår,
hvorfor i alverden det skal være så svært at få vristet et lille bæger med
yoghurt, en marineret reje eller et stykke feta ud af de medarbejdere, der står
i boderne. De er så hamrende sure, trætte, uforskammede og uinteresserede i at
gøre, det de burde, nemlig tilbyde mig og alle de andre kunder masser af
smagsprøver, så vi køber deres produkter. For det er jo, derfor vi er der. For
at bruge 100-vis af kroner og euro. Enten må deres løn være så elendig, deres
chef et fjols, deres pauser for korte eller deres arbejdsdage for lange. De burde
sendes ud på lageret eller tilbydes et kundekursus og tage et par af damerne i
osteafdelingen med– eller bare gå ned i kødafdelingen og se, hvordan man
tilbyder god service. Ingen regel uden undtagelse, for der er selvfølgelig
nogen, der er søde, sådan er det altid. Men jeg ville ikke bruge spalteplads på
dette, hvis jeg ikke syntes, det var et problem.
Det der sker, hvis vi ikke får en ordentlig service, er at
vi handler på nettet. Det er stadigvæk kun cirka ni procent af danskerne, der
køber dagligvarer via indkøbstjenester som nemlig.com, men tallet er
naturligvis stigende.
Jeg frygter, at de fysiske butikker forsvinder, og at vi
bare skal sidde derhjemme ved skærmen og købe ind. Det ville jeg være meget ked
af, da jeg gerne vil ud og luftes lidt engang imellem.
Jeg købt ind til croisanterne i Lidl. Jeg blev skældt
ud af én medarbejder, fordi jeg ikke kunne finde mandler, af en anden
blev jeg ønsket et dejlig dag.
Croissanter med rabarbermarmelade
Nem
30 minutter
6 stk
1 rulle croissanter
30 g hvid chokolade
6 spsk bagt rabarbermarmelade
6 mandler
sammenpisket æg til pensling
Tænd ovnen på 180 grader. Rul dejen ud. Hak chokoladen fint.
Drys chokolade på dejen og læg en skefuld marmelade på dejen. Rul croissanterne
sammen og læg dem på en bageplade med bagepapir. Hak mandlerne. Pensl med
sammenpisket æg og drys mandler over. Bag croissanterne i ca. 10 minutter midt
i ovnen eller efter anvisning på emballagen.
Fakta om god service
· Indhent viden om det produkt, du arbejder
med, og vær parat til at dele den viden
· Vær stolt af det du foretager dig
· Vær imødekommende uden at virke påtrængende
· Opfør dig som om, at kunden altid har ret
· Koncentrer dig om dine kunder, hele tiden
· Bevæg dig hen mod dine kunder
· Hold kontakt med dine kunder og vær til stede
· Tal med dine kollegaer i pausen og dine
kunder i arbejdstiden
· Gem din telefon væk
Fakta om e-handel
Følgende tal har Dansk Erhverv offentliggjort i en
undersøgelser fra 2016.
·
Det estimeres, at e-handlen med dagligvarer i
Danmark beløber sig til ca. 2,5 mia. kr. årligt. Det svarer til knap 2 pct. af
dagligvarehandlen
·
Det er især børnefamilier og personer i 30’erne
med lang videregående uddannelser og høj indkomst der benytter sig af e-handel.
E-handel er desuden et storbyfænomen
· E-handel med dagligvarer er især motiveret af
bekvæmmelighed, man sparer tid og slipper for at slæbe varerne hjem
· De største barrierer for e-handel på nettet
er, at man gerne vil se og vurdere varerne først, samt at mange slet ikke har
overvejet muligheden
Teksten har været bragt i Flensborg Avis.
Foto: Gertrud Sabroe Termansen og Louise Dandanell Ørsted
Ingen kommentarer:
Send en kommentar