søndag den 22. april 2012

Spis London






”Skal du af sted igen?”. Mand, hund og tre børn sidder og kigger på mig ved morgenbordet med store spørgende øjne. Jeg kigger ned i havregrøden, og gennemlever hvad jeg kommer til at opleve, hvis jeg bliver hjemme. Det er sådan noget med madpakker, tøjvask, rengøring, lektielæsning og så det meget udbredte fænomen ”mama-taxi”. Jeg skal også lige nå at lave en omgang sund aftensmad, hvor jeg nøje overvejer, hvordan vi ikke spiser for meget kød, får nok grønt og helt tilpas med fisk, fedt og salt. Jeg kunne også bare tage af sted og besøge min veninde i London. Sidde på hendes roof-garden, kigge ud over Hyde Park og nyde et glas kølig hvidvin, mens vi nipper til små appetizere. Jeg holder af hverdagen, med det er fantastisk med nogle små afbræk. Så jeg tager af sted.
Jeg er jo primært i London for at spise, så lige efter morgenmaden lægger jeg en rute der kombinerer spisningen med museer. Jeg begynder turen på Victoria & Albert Museum. V&A permanente udstillinger er gratis, men det er besøget i museums butikken ikke – den er fyldt med skønne ting og sager, ikke mindst smykker. Er du allerede sulten kan du naturligvis spise i museets gårdhave.
Turen går videre ned mod South Kensington Underground ad Exhibition Road. Her er der mange muligheder for at få stillet den lille formiddags sult. Jeg smutter ind på en lille asiatiske restaurant på hjørnet, spiser en stærk chili suppe, det sætter gang i forbrændingen og ikke mætter for meget. 
Jeg farer videre mod Conran Shop på, 81 Fulham Road, et must for dem der lige skal ind og se hvad det nyeste er inden for bolig og indretning. 
Videre mod Kings Road, hvor der er mulighed for at kigge ind i Muji, der har alt i gennemsigtig opbevaring. Jeg snupper en suppe mere hos EAT, og fortsætter over på Saatchi Gallery (77 Eaton Square), for at se moderne kunst. Her er ligeledes gratis indgang, et lille program koster 1 pund og her er der selvfølgelig også mulighed for at få noget at spise. Jeg er træt i benene, så jeg kaster mig ind i en taxa, hen til Royal Academy of Arts. Her serverer de lækre drinks, kaffe og kage i gården, eller du kan gå ned i kælderen og få five o’clock tea, inden du ser udstillingen.
Retterne her er inspireret af den meget delikate take away forretning Otto Lenghi der bl.a. ligger i Kensington og i Notting Hil.

Super nem laks

500 g laksefilet
1 bundt dild
Salt og peber
2 tsk rød rosenpeber
Olivenolie
Tænd ovnen på 200 grader. Dup fisken tør og læg den på bagepapir på en bageplade. Gnid den med salt, peber og let knust rosenpeber. Hak dilden fint og fordel den over fisken. Dup lidt olie over. Steg fisken i ovnen i ca. 25 minutter eller grill den til kødet netop ikke er klart mere.

Ærtesalat

2 kg ærter i bælg eller 500 g frosne ærter eller
2 fed hvidløg
1 spsk citronsaft
1 spsk olivenolie
Salt og peber
75 g feta
1 bakke ærtetoppe

Bælg ærterne. Hæld ærterne i kogende vand og kog dem i 2 minutter til de lige bliver varme. Frosne ærter overhældes med kogende vand til de er optøede. Mos halvdelen af ærterne og bland det sammen med resten af ærterne. Smag til med presset hvidløg, citronsaft, olivenolie, salt og peber. Smuld feta over salaten og pynt med ærtetoppe.

Gulerodssalat

½ kg gulerødder
1 spsk mayonnaise
1 spsk olie
1 tsk sennep
1 spsk eddike
Sukker, salt og peber
Purløg

Rengør gulerødderne og skræl dem i lange strimler. Rør mayonnaise, olie, sennep og eddike sammen og smag til med sukker, salt og peber. Vend gulerødderne i dressingen og pynt med friskklippet purløg.


 Saatchi Gallery, 77 Eaton Square

Ingen kommentarer:

Send en kommentar