mandag den 13. august 2012

Tid til tirsdagkylling

Hurtig og meget velsmagende kyllingeret - hvis du er vild med det, kan du jo putte kødet på en pind. Det giver ingen mening i mit køkken at putte alt muligt på en pind, som jeg så efterfølgende ved bordet sidder og kæmper med at få af pinden igen - passer ligesom bedre på Sanur Beach på Bali og da det (desværre) ikke er der jeg er, tager jeg den uden pind.

500 g kyllingebryst
½ dl soja
½ dl ufortyndet hyldesaft, ingefærsaft, limonade eller lign 
1 cm hakket ingefær
2 spsk hot chilisovs eller ½ hk chili

Skær kødet i minde stykker. Hæld soja, saft, ingefær og chili i en plastikpose. Smag til med mere af det hele hvis det ikke er stærkt og sødt nok. Læg kødet ned i marinaden og lad det ligger der i min ½ time- på køl. Steg kødet i olie på en middelvarm pande. Vær over det- pas på det ikke brænder på.

Nudelsalat
200-300 g nudler
Blandende grøntsager f.eks. ½ kg gulerødder, 2 røde peberfugter, 5 forårsløg eller blomkål, broccoli, tomater, champignon, rødløg
Friske koriander
Dressing af: 3/4 dl soja, 2 spsk olie, 1 fed hvidløg, 1 spsk honning, 1 spsk hot chilisovs

Kog nudlerne møre i letsaltet vand, køl dem under koldt vand og dup dem tørre. Rengør gulerødder, peberfrugter og løg og skær dem i små mundrette stykker. Rør dressingen sammen, smag til og hæld den i en stor serveringsskål. Hæld nudler og grøntsager i dressingen og vend rundt. Pynt med koriander.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar