torsdag den 21. december 2017

Kulinarisk kalender den 22. december


God benzin

Mens du er godt i gang med juleforberedelserne, kan du lige så godt vænne dig til tanken om, at om mindre en to uger, vil du, dine nærmeste, dine kollegaer eller venner være på kur. Så i dag handler den kulinariske kalender om fedme.

Jeg er fordybet i et læserbrev om fedme i Weekendavisen, da en dame skruer sig ned på togsædet ved siden af mig. Hun er omkring 35, køn og svært overvægtig. Hendes baller –eller hvad det er – glider mod mig og klæber sig til mine lår. Hun hælder til siden og fisker en bog op af tasken. Hun hælder til siden igen, og denne gang har hun to poser chips med op. En med salt&vinegar og en med sourcream. Da hun forsøger at slå det lille bord ned foran hende, må hun sætte det i spænd mellem to maver. Nu hælder hun til siden igen. Jeg frygter for bord og sædet foran, men det holder. Hun kommer op, og nu er det en lille pose poletter, der skal underholde damens gane. Hun smiler til mig og fordyber sig i hendes bog.
Klokken er ikke ti endnu, og jeg er målløs over min kraftige medpassagers formiddagssnack. Men hvad bilder jeg mig ind? Hvis hendes liv er godt, og hun er rask og lykkelig, så skal jeg ikke dømme damen på hendes udsende, og hvad hun spiser. Men det er godt nok svært. Medierne svømmer over med overvægtige, der får hjælp til at tabe sig. Kendte der vælger at tage 10 kilo på, så de sammen med ikke-kendte, overvægtige danskere kan vise, at det er muligt at tabe sig.

Men det er jo ikke så nemt. Nu har jeg i 30 år syntes, at jeg vejer fem kilo for meget. Hvorfor pokker gør jeg ikke bare noget ved det? Fordi det er så djævelsk svært af forsage slik, chips og god rødvin.

Til den selvsamme togtur, har jeg har lavet mig en madpakke med agurker, gulerødder, sugersnaps, riskiks og grapesaft. Andre gange står den på hårdkogte æg og råkost. I de tre-fire timer, som turen tager til København, kan jeg så sidde og sole mig i min sunde selvfedme sammen med de andre speltmødre, som også læser Weekendavisen og ser skævt til dem, der æder billige croissanter og kanelsnegle fra 7-Eleven og bruger hele turen til at scrolle på mobiltelefonen. Sandheden er, at når jeg når frem, er jeg ved at gå ud af mit gode sundhedshelseskind, og jeg kommer ikke ud af Hovedbanegården, før jeg har købt mig en dagmarkringle i Lagkagehuset, som jeg vil dele med min mor –hvis der er noget tilbage, når jeg møder hende.

Jeg skal ikke trætte Jer med, at jeg har ædt mig igennem et fantastisk efterår, men nu strammer mine sportsstrømper, så blodtilførslen til foden stopper over strømpekanten. Det viser sig, at det ikke kun er strømperne, der strammer. Min skjorte strammer om overarmene, og min nederdel borer sig ind i taljen, så der danner sig en muffindelle, der hopper ud over linningen. Det er ikke noget der belaster mine led og indre organer endnu, men det kommer, hvis jeg ikke spiser mere grønt og letter rumpen.

Ligegyldigt om du vejer fem eller 45 kilo for meget, er det ikke for sent, at gøre noget ved det. Med små skridt kan vi få vægten til at vise mindre, inden vi skal have badetøj, shorts og kortærmede T-shirts på. Men det er hverken chips eller poletter, der skal indtages. Nu skal der kød og grøntsager på bordet.

Og vi skal have grøntsagerne ind fra morgenstunden. Det er ikke for sjov eller gartneriernes skyld, at myndighederne anbefaler, at vi skal spise 600 gram frugt og grønt om dagen. Det er faktisk for din og min skyld. For hvis du spiser 600 gram grøntsager om dagen, er der ikke plads til alt det, der er usundt. Og hvis du spiser 600 gram grøntsager om dagen, gør du din krop en stor tjeneste, for på den måde får du masser af fibre, vitaminer og mineraler, der er med til at holde din krop i gang.

Kunne du forestille dig, at du næste gang du tanker, hælder diesel på din benzinbil, fordi det er billigere eller lugter bedre? Nej vel. Men det er det, vi gør ved vores krop, hver gang vi hælder chips, cola, store mængder alkohol og slik ned i svælget. Kroppen er heldigvis bedre indrettet end bilen, så den kan godt køre videre. Men den kører ikke nær så godt, som hvis den havde fået grøntsager, frugt, fuldkorn, fisk og kød.

Her kommer et bud på god morgenmad, som man også kan spise i julen. Skift evt. de friske bær ud med frosne bær eller æbler.
 

Morgenstund med frugt og grønt

Til to personer

100 g blandede bær
200 g små grøntsager fx sugarsnaps, gulerødder, radiser, blomkålsbuketter, tomater, agurker, peberfrugt
300 ml yoghurt 0,1 % med maksimalt 200 kj/100 g
4 spsk mysli
2 tsk rosiner eller tørret frugt
1 tsk chia
1 tsk hørfrø

Vask og tør bær og grønsager. Sæt grøntsagerne på morgenbordet. Hæld yoghurten i to skåle pynt med bær mysli, rosiner, chia og hørfrø og spis straks.
Yoghurten kan også blandes aftenen før og sættes på køl, så den er lige til at tage med –husk også grøntsagerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar