tirsdag den 5. december 2017

Kulinarisk julekalender 5. december


Slanke råd 
Kål skal der til, hvis du vil smide nogen kilo

Er du blevet lidt for bred om bagen og mavsen, kan du læse med her, hvor der, i tankerne, bliver givet gode råd til en veninde, der gerne tabe sig otte kilo og sove bedre. Sidst i klummen er der ideer til små ændringer, der kan give store forandringer.

-Jeg er blevet så fed, siger min veninde og læner sig ind over bordet. Hun griber efter flasken, og med sin slanke, velmanicurerede hånd skænker hun kølig chardonnay i glassene.
-Hmm, siger jeg. Jeg kan ikke se, om hun har lagt sig ud, siden jeg så hende sidst. Hun klæder sig altid elegant, fremhæver sin svulmende barm og slanke lægge og ankler. Hun formår, om nogen, at nedtone sin store po-po og kvidelige lår med chikke a-formede kjoler, stramme toppe og lækre slacks.
Hun henter små skåle med oliven og nødder, og hun har smurt rubrødschips med chili og avokado.
-Jeg spiser så sundt, stønner hun. Hun hiver skuffen ud med morgenmadsprodukter og fremviser poser, bøtter og dåser med amarant, eksotiske mysliblandinger, goribær og cashewnødder. Hendes dobbelte køleskab rummer hyldemeter grøntsager og mælkeprodukter.
-Jeg spiser masser af nødder, skyr, avokado, frugt og salat. Og rødvin og mørk chokolade er jo også sundt ik? Spørger hun mig med store bedende øjne.
-Tjovvv, det er det, men i små mængder, mumler jeg.
-Jeg sover også elendigt, stønner hun og fortsætter. Jeg kan ikke falde i søvn, ligger og vender og drejer mig til klokken to –halv tre.
-Hmm, siger jeg og drikker mere vin. Det lyder jo grusomt. Men der er hjælp og hente, hvis hun altså vil hjælpes. For det er ofte det, det handler om. Vil man tabe sig, sove bedre, få sundere hud, hår, negle og krop må man tage en beslutning om, at lave noget om i forhold til det, man gør nu.
-Du skal holde op med at drikke den fantastiske australske hvidvin. Du bør sætte hængelås på dit vinkøleskab og sende nøglen på ferie. For alkohol spolerer nattesøvnen, og det gælder især for kvinder. Og så nedsætter alkohol forbrændingen af det vi spiser, og giver dig din store delle på maven. Alt dette vil jeg sige til min veninde, hvis hun spørger om råd en dag.
-Jeg vil gerne nå at tabe mig otte kilo, inden jeg fylder 45. Men jeg har så mange møder. I morgen flyver jeg til Prag, og i weekenden skal jeg til middag både fredag og lørdag, sukker hun videre. 
-Det er jo en prioritering. Indtil videre elsker du at gå til fester og have gæster, mere end du elsker din nattesøvn og en slank krop. Hvis du vil tabe dig, må du drikke mindre og rydde ud i dit forhold til sund mad. Du skal droppe nødder, avokado, mørk chokolade, rødvin, sprøde salater og haricot verte. Du spiser alt for meget af det sunde fedt og de fine grøntsager. I stedet skal du blive mæt af at spise kål, kylling, kvark og korn. Det siger jeg selvfølgelig heller ikke, men hvis hun en dag spørger mig til råds, vil det være, nogenlunde det svar hun får. 

Små ændringer giver store forandringer
-Det vigtigste er, at du tager beslutningen om, at du vil tabe dig og eller sove bedre
-Små ændringer kan give store forandringer –spis af en mindre tallerken, drik cappuccino i stedet for den store latte med sødmælk, drik et-to glas vand inden måltiderne, spis en tomat til morgenmad
-Drop alkohol
-Men drik vand, te, kaffe og lightprodukter
-Vi skal spise 600 gram grøntsager om dagen! Så køb forskellige slags kål, frosne grøntsager, tomater, agurk og gulerødder, så du altid har rigeligt med grøntsager
-Spis grøntsager til alle måltider,  også om morgenen
-Spis dampet og stegt fisk, kylling, magert okse- og svinekød
-Spis fuldkornsrugbrød
-Spis masser af æg – gerne 3 om dagen
-Spis mælkeprodukter uden sukker og frugt. For eksempel yoghurt, kvark, A38, skyr
-Dyrk motion når du er frisk og har overskud til det
-Spis dig mæt i grøntsager i forskellige farver
-Spis grøntsagssupper
-Olivenolie, avokado og nødder er sunde, men det hører ikke hjemme i en slankekur i store mængder
-Sov godt – det slanker også
-Undgå at spise sukker og søde sager efter aftensmaden, hvis du har søvnproblemer
-Undgå at drikke kaffe og sort te efter klokken 16, hvis du har søvnproblemer
-Gå til læge, hvis du ikke føler dig frisk i en længere periode

Ingen kommentarer:

Send en kommentar