tirsdag den 13. november 2012

Fennikeltomat tærte med feta


Hele mandag den 12. november stod jeg i Kvikly i Roskilde og heppede på min kandidat til DM i Hverdagsmad. Det er, den her på bloggen, før omtalte Rootza, en skøn pizza uden mel, der skulle kæmpe om retten, til at blive kaldt Danmarks bedste hverdagsret til i kategorien unge. Michael der havde indsendt opskriften vandt desværre ikke, selvom han nok havde en af de mest nytænkende retter med i konkurencen.
En af mine favorit hverdagsretter er tærter. Mest fordi jeg syntes, de er perfekte til restemad, uden at man sidder med fornemmelsen af at man spiser rester. Har jeg fin tid tilbereder jeg bunden selv, har jeg ingen tid, køber jeg dem der ligger i køleboksen, ved siden af pizzadej, butterdej, pølsehornsdej osv.

Dej
200 g rugmel
100 g smør
1 tsk salt
1 spsk yoghurt eller mælk

Fyld
200-300 g små tomater
1 fennikel
1 tsk timian
olie til stegning
4 æg
2½ dl mælkeprodukt fra fløde og cremefraiche over til hytteost, yoghurt og flødeost
ca. 100 g feta

Rengør tomater og fennikel. Halver tomaterne og skær fennikel i tynde skiver. Varm olie på en pande og vend tomater og fennikel på til det tager farve. Krydr med timian, salt og peber. Pisk æg og mælkeprodukt sammen.
Hæld grøntsagerne i den forbagte tærte, smuld feta over. Krydr med peber og hæld æggeblandingen over. Bag færdig i ca. 25 minutter, til tærten giver efter for et blødt tryk. Server med salat til.

Hak smørret og kom det i en foodprocessor sammen med mel og salt. Kør til det ligner revet ost. Hæld yoghurt i og kør til dejen er samlet. Lad dejen hvile ½ time. Rul den ud og læg den i en stor tærteform. Prik huller i med en gaffel og forbag den i 13 minutter ved 200 grader. Man behøver ikke dække med tærteærter da rugmel i hæver.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar