søndag den 21. juni 2015

Det gode liv uden kød








Ifølge de nyeste undersøgelser er cirka 10 % af den tyske befolkning vegetarer og 1,1 % veganere. Der er altså næsten ni millioner tyskere, der for længst er holdt op med at spise currywurst. Ifølge FDB udgør vegetarerne og veganerne tilsammen omtrent 3,9 % af befolkningen i Danmark. Jeg har talt med Katrine Hoop. Hun har levet som vegetar og veganer, siden hun var teenager.

Aspargessuppe

Men vi lægger lige ud med en aspargessuppe, da det er ved at være allersidste udkald for de friske asparges. Sankthansaftens dag er den sidste dag, der bliver stukket asparges. 
Husk i øvrigt af købe lokale asparges og gerne hos Heike og Uwe, hos Flensburger-Landspargel - hvis du bor her i området.

Til 2 til hovedret eller 4 til forret

Vegan
Server brød til
 
500 g asparges
1 løg
solsikkeolie til stegning
600 ml bouillon
salt, peber
lidt friske krydderurter til pynt

Skræl aspargesene. Skær hovederne i millimetertynde skiver og læg dem til side. Skær resten af aspargesene i skiver. Pil og hak løget fint. Svits løg og asparges i lidt olie. Hæld bouillon over og lad det småkoge i 15 minutter. Blend suppen og smag til med salt og peber. Vend aspargeshovederne i olie på en pande. Hæld suppen i tallerkner og pynt med de stegte asparges og lidt friske krydderurter.


 Det gode liv uden kød


-Er der nogen af mine venner herinde, der kender restauranter i København, der serverer vegane retter, spurgte Katrine Hoop på Facebook for et par måneder siden.
Som københavner syntes jeg, at jeg burde kunne hjælpe, men nej, jeg kan ikke komme i tanke om andet i ”Cranks Grønne Buffet” i Grønnegade, og den lukkede for mindst 20 år siden. Ud over min egen inkompetence, fandt jeg også ud af, at Katrine Hoop er veganer, altså en af dem der hverken spise kød eller fisk og heller ikke produkter der stammer fra dyr. 

Jeg blev nysgerrig. Hvordan er det at leve som veganer? For hun er ikke alene om det. Ifølge de nyeste undersøgelser er cirka 10 % af den tyske befolkning vegetarer og 1,1 % veganere. Der er altså næsten ni millioner tyskere, der for længst er holdt op med at spise currywurst. Ifølge FDB udgør vegetarerne og veganerne tilsammen omtrent 3,9 % af befolkningen i Danmark.

Hvad betyder det at være veganer og vegetar?
-At være vegetar betyder oprindelig, at man udelukkende ernærer sig af planteføde, men ovo-lakto-vegetarer spiser derudover æg og mælkeprodukter, og pesco-vegetarer spiser også fisk. Når man er veganer lever man helt vegetarisk og bruger hverken kød, mælk, æg, honning eller andre produkter, der stammer fra dyr, fortæller Katrine Hoop.

Hvad fik dig til at blive vegetar?
-Jeg er vokset op på landet og har som barn leget rigtig meget på bondegårdene i vores landsby og derfor oplevet dyreopdræt på nært hold. Jeg stoppede med at spise svinekød efter et besøg på en svinefarm, da jeg var 12 år gammel. Jeg droppede derefter alt andet kød, og jeg var omtrent 16 år, da jeg spiste min sidste portion rejer. Da jeg blev mor, huskede jeg tydeligt, hvordan de små kalve blev fjernet fra deres mødre efter kælvningen. Koen og kalven kaldte ynkeligt på hinanden i timevis bagefter. Jeg kunne simpelthen ikke bære tanken om det og stoppede med at spise mælkeprodukter. Sidenhen har jeg så også strøget æg fra min kost.
Sojaprodukterne bliver brugt i stedet for komælk.
Det var dyrenes vel, der fik mig at ændre mine kostvaner, men nu nyder jeg også det sundhedsmæssige aspekt. Jeg kan ikke tåle mælk særlig godt, og jeg føler mig meget bedre tilpas, efter jeg har strøget alle mælkeprodukter fra min kostplan. Og det er naturligvis også en rar tanke, at det er godt for miljøet at spise planteføde. Dyreopdræt er meget ressourcekrævende, og har et højt CO2-udslip, siger Katrine Hoop.

Hvad var reaktionerne i din familie og omgangskreds?
-Mine forældre kunne i grunden godt følge min tankegang, men det var jo lidt besværligt for dem at skulle tilgodese mine behov. Men da min mor altid har lavet retter med masser af grøntsager, fungerede det egentlig fint. Jeg lod bare være med at tage kødet og sovsen, siger Katrine Hoop og fortsætter.
-Min omgangskreds har altid været ret positiv over for min beslutning. Jeg synes, at de fleste er utrolig imødekommende og hensynsfulde. Min mand blev inspireret af min levemåde, dengang vi blev kærester, og han er også veganer nu. Vores søn har selv valgt at leve vegetarisk – det vil sige, at han spiser æg og mælk. Jeg har aldrig lagt pres på ham, og han har altid fået lov til at smage på kød, men han har indtil nu ikke haft lyst til at prøve, siger Katrine Hoop.

Hvad møder du af barrierer i din hverdag?
-I starten var det vanskeligt at spise i byen, men på det seneste er der virkelig sket noget. I Flensborg er der rigtig mange restauranter, der har en række veganske retter. Det er lidt mere vanskeligt, når man står i en restaurant ved en motorvej. Men til nøds kan man jo altid tage pomfritter, griner Katrine Hoop.
-Det eneste, der er lidt besværligt, er, at jeg altid skal læse ingredienslisten igennem, før jeg køber noget i en butik. Men det bliver jo også en rutine. Det skærper også blikket for de mange  tilsætningsstoffer, man kan finde i færdige produkter. Men det kunne være rart, hvis flere madvarer blev mærket med symboler for, at de er egnede for vegetarer og/eller veganere, siger Katrine Hoop.

Hvad gør du, når du bliver inviteret ud og spise?
-Jeg fortæller, at jeg lever vegansk, men tilbyder altid, at jeg gerne kan tage noget mad til mig selv, så det ikke bliver besværligt for værten. Som regel kan det nemt løses, hvis man ikke blander ost eller kød ind i grøntsagerne – så plukker jeg bare, de ting jeg spiser. Mange af mine venner kan rigtig godt lide at tage det som en særlig udfordring for at prøve noget nyt og anderledes. Så det giver egentlig sjældent problemer, siger Katrine Hoop.

Hvor køber du ind?
-Jeg kan bedst lide at bruge økologiske råvarer, så jeg handler for det meste i min lokale økologiske butik. Jeg elsker også at gå på torvet om lørdagen og hente friske grøntsager, siger Katrine Hoop.

Hvordan får man dækket behovet for vitaminer og mineraler? Og under graviditet?
-Der er helt uproblematisk at dække behovet for mineraler og de fleste vitaminer med planteføde. Man skal huske at spise varieret og få nok kerner og bælgfrugter. Der anbefales desuden at indtage B12, forklarer Katrine Hoop.
-I min graviditet fik jeg mit blod tjekket af min læge, så jeg ikke løb nogen risiko. Vegetarer og veganere er som regel meget mere opmærksomme på deres blodværdier end dem, der spiser kød, siger Katrine Hoop.

Hvilke overvejelser skal man gøre sig, inden man bliver vegetar?
-Jeg tror, at det er noget, man bare kan prøve sig frem med. Nogle har nemt ved at undvære kød, mens det for andre er et vanskeligt skridt at tage. Det er vigtigt at respektere hinandens valg, og  jeg synes, det er dejligt, at flere er begyndt på at spise mindre kød til daglig, siger Katrine Hoop og uddyber.
- Der er gode grupper på Facebook, hvor man som kommende vegetar kan møder garvede vegetarveteraner. Der er også mange gode opskrifter på nettet, som man kan blive inspireret af, siger Katrine Hoop.

Hvad spiser du til daglig, når vi andre spiser frikadeller og lasagne?
-Vi spiser tit grøntsager i tomatsovs til pasta - typisk løg, courgetter, svampe, peberfrugt og en dåse flåede tomater, plus hvidløg og krydderurter. Nogle gange hælder jeg det hele i en form og bager det i ovnen - så bruger jeg en bechamelsovs med rasp i stedet for ost ovenpå, siger Katrine Hoop og fortsætter.
- Min søn er meget glad for aspargessuppe med hvide og grønne asparges, som jeg smager til med lidt sojafløde. Det giver en lækker cremet konsistent. Jeg plejer at fryse en masse asparges ned, når der er sæson. Så kan vi få det hele året, siger Katrine Hoop.

Og hvad med juleaften?
-Vi har en fast tradition med at spise risengrød kogt på sojamælk til frokost. Vi stiller en lille skål med grød til nissen – så han er også veganer, siger Katrine Hoop.
-Aftenmenuen varierer. Sidste år fik vi en ærtesuppe med ristede tofuspyd til forret og en grøntsagsgratin, ristede kartofler, svampesovs og skiveskåret seitan til hovedret. Seitan er en traditionel japansk spise af hvedeprotein, det minder meget om kød i sin konsistens. Til dessert fik vi chokolademousse, siger Katrine Hoop.

”Fleisch essen war Gestern” står der i bagruden på den bil, jeg kører efter. Der er en hel temaaften om vegetarer på ARD, og pigerne, i min ældste datters klasse, kan ikke forstå, at vi stadig spiser kødpålæg, når der nu findes så mange gode vegetariske pølser. Louises Køkken vil lægge sig i selen for at tilgodese dem, der ikke spiser kød. Veganer bliver vi ikke her på siden, for jeg kan ikke undvære smør – endnu.

Kort om Katrine Hoop
Katrine Hoop er kriminolog, pædagog og grafiker. Hun arbejder som kommunikationskonsulent hos Skoleforeningen. Katrine Hoop er født og opvokset på Ejdersted ude i det sydvestligste hjørne af Sydslesvig. Nu bor hun i Flensborg sammen med sin mand og deres søn på 14 år.


Artiklen blev bragt i Flensborg Avis den 19. juni
Foto Gertrud Sabroe Termansen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar