onsdag den 5. september 2012

Jeg, en passioneret rødbedespiser



Da rødbedesalaterne blev populære i Danmark var jeg ikke begejstret. Hvis rødbederne ikke lå i den kendte søde eddikelage, var de ikke noget for mig. Men med årene har mine smagsløg ændret sig. Og min mor gav ikke op, der blev serveret rødbedesalter over 20 gange, som er det antal gange, man skal smage noget, før man kan lide det. Det hjalp på mig, i dag er jeg passioneret rødbedespiser og hvis det er muligt, laver jeg en rødbederet til frokost eller aftensmad hver dag!

Rødbedsuppe
Suppen er herlig til forret, hvis man er på begynderniveau mht. rødbeder. Er du hærdet rødbedespiser, er den perfekt som hovedret.

1,2 kg rødbeder
1 løg
4 fed hvidløg
½ fennikel
2 spsk eddike
1½ l bouillon gerne fra Herbarmare
SALT og peber

Yoghurtdressing
2 dl fast yoghurt
1 fed hvidløg
Salt og peber
2 spsk hakkede krydderurter persille, timian, olivenurt.......... 

Skræl rødbederne og skær dem i grove terninger. Pil og hak de to slags løg og skær fennikel i skiver. Varm olie i en rummelig gryde og sauter alle grøntsagerne i ca. 5 minutter. Hæld eddike over og herefter bouillon. Lad det simre til rødbederne er møre, det tager ca. 20-25 minutter. Blend suppen og smag til med eddike, salt og peber.
Rør ingredienserne til dressingen sammen og server den til suppen.

1 kommentar:

  1. rødbeder er noget af det bedste jeg ved - og jeg spiser dem helst rå :-)
    mange hilsner fra den modsatte ende af byen
    Angelika

    SvarSlet