torsdag den 19. september 2013

De sidste hyben og noget om mjød



Til min undervisning på medie- og journalisthøjskolen har jeg fornylig mødt Karin Sloth, der udeover at undervise mig i strategisk kommunikation, fremstiller mjød og har helt utrolig succes med det. Mjøden bliver produceret af honning og æblesaft og tilsat forskellige smagsvarianter f.eks. havtorn og hyben. Jeg har været så heldig at få lov at smage mjøden og der er ikke noget vikingespil over det. Det smager af dessertvin - tænk på Eiswein- sødt og lækkert og passer rigtig godt som en lille afkølet aperitif eller til desserten. 
Mjøden kan bl.a. købes i Torvehallerne i Købehavn se mere her http://www.snoremark.dk/

Jeg kan ikke det med mjød, men jeg kan mægtig godt lide hyben, så her kommer en dejlig chutney. Server den til kød og fisk, ost og alt muligt andet, der lige trænger til det dér ekstra.

Ca. 400 g hyben svarende til 250 g rensede hyben
1 rødløg
100 g sukker
½ chili
1 dl mørk balsamico
10 korianderfrø
½ dl vand

Rens hyben. Pil løget og skær det i tynde både. Hæld hyben, løg og de øvrige ingredienser i en gryde. Lad det simre til hyben er møre. Tilsæt evt. mere eddike eller lidt vand hvis saften koger ind før hybenfrugterne er helt møre. Hæld chutneyen på et rengjort glas.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar