mandag den 4. juni 2018

Rabarberminder og en fantastisk kage



Tag med en tur tilbage til barndommens have.

Jeg har lusket mig ud i min mormor og morfars have. Min mormor vil ikke have, at jeg hjælper
med at fjerne ukrudt og luge, men jeg må gerne spise alle de kirsebær, solbær og ribs, jeg kan stoppe i mig, men jeg vil hellere have rabarber.
Jeg sætter mig i skyggen af de kæmpestore grønne blade. Rabarberne trækker jeg op, så det siger det helt rigtige smæld, når de slipper roden. Lyder der et knæk, har jeg gjort det forkert, for så kommer den sidste del af rabarberen ikke med. Jeg børster jord af, sutter på stænglen og stikker den ned i den medbragte sukkerskål. Jeg gyser, når jeg propper rabarberen i munden. Den er så sur og sukkeret så sødt. Jeg tygger på den, og stikker ned i sukkeret igen. Jeg er vild med den sjove fornemmelse af pels, der sætter sig på tænderne. Jeg forestiller mig, at jeg er alene i verden i denne jungle, og jeg skal spise alt det jeg kan, inden de vilde dyr kommer og jager mig væk, eller måske æder mig.
Dette sukkercirkus fortsætter til min mormor og hendes veninde Gyda kommer ud i haven med hver deres Cecil og sorte kaffe. De undrer sig over, at jeg ikke har givet lyd fra mig i lang tid. Gyda bruger sukker i kaffen, så de er også ude og lede efter sukkerskålen. Min mormor hævede aldrig stemmen, og det gjorde hun heller ikke her. De spurgte blot, om jeg var færdig, og om der måske var lidt sukker tilbage til Gydas kaffe. Jeg husker ikke, om skålen var tom, men jeg husker stadig smagen af rabarber og duften af sort kaffe, syrenhækken og Cecil.

I dag er opskriftern med rabarber fra min egen køkkenhave. Bladene er ikke så store, så jeg kan gemme mig under dem, til gengæld er stilkene tynde, smagfulde og meget røde. 

Rabarberviden

Det er kun rabarberstænglerne man bruger. Bladene er ikke giftige, men de er heller ikke velsmagende.
Skær bladene af straks efter de er trukket op af jorden, ellers bliver stilkene slatne. Er stilkene blevet bløde, kan de reddes. Sæt dem i koldt vand og stil dem evt. i køleskabet.
Rabarber kan holde sig i en uges tid på køl. Pak dem i en plasticpose, eller læg dem i et fugtigt viskestykke. De kan også fryses, uden anden tilberedning, end at skære dem i mindre stykker.
Den nemmeste måde at tilberede rabarber på er at skære dem i mindre stykker, hælde sukker og en anelse vand over og koge op. Når stænglerne er bløde er kompotten færdig. Opbevar den herefter på køl.
Rabarber er gode i marmelade med jordbær. Alene er rabarber anvendelige i kompot, chutney, saft, is, tærter, kager og sirup. 

Rabarberkage 

400 g rabarber
100 g smør
125 g rørsukker
3 æg
200 g mel
1 tsk bagepulver
1 dl kærnemælk eller koldskål
ca. 100 g sukker + 1 tsk vanilje til rabarberne

Tænd ovnen på 180 grader varmluft.
Skær rabarberne i tynde skiver.
Rør smør og rørsukker sammen.
Pisk æggene i et af gangen.
Sigt mel og bagepulver i dejen og rør den sammen med kærnemælken.
Hæld dejen i en smurt springform ca. 20 cm. i diameter.
Vend rabarberne i sukker og vanilje og læg dem ovenpå kagen.
Pres dem let ned i dejen.
Bag kagen i ca. 45 minutter.
Afkøl den på en rist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar