torsdag den 7. juni 2018

Årsmødemiddag



For 16 år siden havde vi de første årsmødegæster til middag i vores hjem. Vi var netop flyttet til

Flensborg og havde ikke den store viden om Sydslesvig. Da vi havde gæster i lørdags, var jeg stadig en lille smule forvirret omkring Sydslesvig, men maden, den har jeg helt styr på.

Telefonen ringer, og min mand lægger boremaskinen fra sig. Det er fra SSF. De vil høre, om vi har lyst, tid og mulighed for at åbne vores hjem for fire-fem årsmødegæster fra Danmark. De kommer til middag på lørdag. Vi elsker at holde middage og fester, så vi siger, at det kan vi da sagtens. 
Vi er netop flyttet til Flensborg, og min mand er for en kort overgang ikke præstemand men handymand. Han er ved at hænge billeder op, samle reoler og pakke dukkehuse, senge og borde ud. 
Jeg prøver at holde styr på vores to meget små børn samtidig med, at jeg forsøger at lære alle de nye forkortelser og ikke mindst institutioner at kende. 
For en uge siden boede vi midt på Frederiksberg, og jeg var ikke i tvivl om at Victor er en restaurant, Psykopaten en bar, og SDU er en forkortelsen for Syddansk Universitet. 
Nu skal jeg så kende forskel på SSF og SSW, vide at Fællesrådet har en Styrelsen og at Samrådet ikke er det samme som et samarbejdsråd. Jeg skal helst vide, hvem der er medlemmer af 6-mandsudvalget og kende formanden for Grænseforeningen. Og så er der selvfølgelig det med, at SdU er forkortelsen for Sydslesvigsk danske Ungdomsforeninger, og det hedder sådan, selvom de også tilbyder petanque for ældre og ”stram op” til midaldrende. 
Jeg havde ikke styr på noget som helst for 16 år siden, men så vidt jeg husker, gik middagen udmærket, selvom jeg ikke kunne fortælle en eneste historie om eller fra regionen. 
Jeg var helt sikkert også lykkelig over, at gæsterne allerede skulle være på Flensborg Hus ved syv-tiden, så jeg kunne lægge vores børn i seng og få lagt det sidste på plads i skabene. 

Med tiden har jeg lært, hvad de fleste af foreningerne står for. Jeg har siddet i diverse samarbejdsråd og Fællesrådet i årevis. Jeg har været formand for både børnehave og skole, og jeg har desværre også været med til at lukke både børnehave og en skoler. 
Jeg tager ofte fejl og kommer til at sige SSW, når jeg mener SSF. 
Jeg finder nok aldrig ud af, hvem der kan sammen med hvem, og hvorfor de næsten aldrig kan blive enige. 
Det bliver desværre heller ikke mig, der bliver senior-ambassadør for Sydslesvig. 
Til gengæld byder vi meget gerne kommende årsmødegæster på middag. Så da Gaby fra SSF endelig ringer og spørger, om vi har lyst til at have fem gæster til middag på lørdag, siger vi selvfølgelig ja. Vi skal nok tale en masse om Sydslesvig, og så skal vi spise dejlig mad.

Menuen til årsmødegæsterne var naturligvis sammensat af det bedste, som Sydslesvig og Sønderjylland har at byde på netop nu. Rabarber, jordbær, krydderurter, spæde salater, kyllinger og ikke mindst asparges. 

Vil du vide mere om det danske mindretal syd for grænsen, SSW, SSF, Skoleforeningen og de andre institutioner i Sydslesvig, kan du læse mere her:

http://www.sydslesvig.de/
http://syfo.de/
http://www.sdu.de/
http://www.ssv-landsforbundet.dk/de/die-partei.html
http://www.skoleforeningen.org/

Og her er opskriften på en dejlig rabarberdrink og søde mandelbunde med hvid chokoladecreme og jordbær.


Rabarberdrink

Til 4 personer
Alle flag bliver fundet frem i Sydslesvig,  når der er årsmøde
Drink
Nem

½ limefrugt
Isterninger
200 ml rabarbersaft
4 spsk vodka
4 glas halvtør hvidvin

Skær limefrugten i fire både og fordel dem i glassene med isterninger. Hæld rabarbersaft og vodka over og top med hvidvin. Server straks.


Mini jordbærtærter

12 tærter

50 g mandler
75 g mel
40 g sukker
1 knivspids salt
50 g koldt saltet smør
1 spsk sammenpisket æg

150 ml stuevarm piskefløde
100 g hvid chokolade

500 g jordbær
125 ml gele

Blend mandlerne helt fint til mel.
Bland mandelmel, mel, sukker og salt.
Skær smørret i terninger.
Hæld melblandingen og smør i en foodprocessor og kør til dejen er smuldret.
Rør ægget sammen og hæld det i foodprocessoren.
Kør til dejen netop er samlet.
Læg dejen på køl i 30 minutter.
Rul dejen ud og stik 12 cirkler ud ca. 8 cm i diameter.
Sæt dem på en bageplade med bagepapir og bag dem i ca. 7 minutter ved 180 grader, til bundene er lysebrune. Afkøl dem på en rist.
Smelt den hvide chokolade over vandbad.
Pisk fløden til skum.
Vend chokoladen i flødeskummet.
Varm geleen op og dyp jordbærrene i gelen.
Fordel cremen på bundene og dæk med gele-jordbær.

Tekst og opskrifter har været i Flensborg Avis den 1. juni
Foto: Gertrud Sabroe Termansen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar