tirsdag den 18. august 2015

Fra bordel til hotel



-Hvad bliver det næste? Spørger min veninde Sofie, da hun på facebook ser, at jeg har været i Lalandia og et stykke tid efter overnattet i en campingvogn. På det tidspunkt aner jeg det ikke, men jeg er blevet klogere.

En gang om året tager min mand og jeg på en tur alene uden børn og hund. Jeg lader mig ofte friste af hoteller med talrige stjerner og spa. Men det kan blive lidt for konformt og forudsigeligt i længden, så denne gang faldt valget på et lidt mere kinkigt hotel.

Vi trykker på knappen og bliver lukket ind med en summen. Trappen er smal og dækket med rødt
velour. Væggene er beklædt med mønstret, mørkt tapet og pyntet med reproduktioner af guldaldermalerier. Lyset kommer fra guldlampetter og her lugter sødligt af billig håndsæbe. På første etage bliver vi modtaget af Bernd, der taler skiftevis tysk og engelsk til os med en affekteret accent. Jeg har flottet mig og bestilt en ”honnymoonsuite” til cirka 100 euro for et dobbeltværelse med morgenmad. Vi får lov til at vælge mellem flere værelser og får derfor et indblik i fortidens mode indenfor bordelverdenen. Her har man har haft en forkælighed for mørke farver, tykke stoffer og tapeter. Møblerne står tæt og badefaciliteterne ligger frit i de fleste værelser. Der er langt til den nordiske hotel-hipetermode, hvor indretningen er holdt i douce nuancer og møblerne skriger til hinanden.
Vi vælger værelset øverst oppe. Her har vi udsigt over busterminalen, den brede, livlige Steindamm, Kunstindustrimuseet og hovedbanegården. Vi er på Hotel Village i Hamborg, et tidligere bordel, der nu er lavet om til hotel. Og Bernd ejer hotellet.

-Bemærkede du krogene i loftet over sengen? Hvisker Bernd. Han har bøjet sig hen over receptionen, der også fungerer som morgenmadsbuffet, så de andre gæster ikke kan høre mit svar.
-Ja, jeg så godt krogene. Hvad er de til? Siger jeg.
-Nej, det får du ikke af vide, fniser Bernd og piller lidt ved frugtanretningen.
-Jo, fortæl mig det, plager jeg.
- Okay da, under sengen ligger der en gynge, man kan hænge op i de fire kroge. Vi kalder værelse nummer 52 for gyngerummet. Men det nåede I altså ikke at opleve, siger Bernd og virrer med hovedet.
-Nej, vi var nok mere begejstrede for udsigten fra den lille balkon, siger jeg undskyldende, og skynder mig tilbage til det runde mahognibord, hvor min mand sidder og venter med blødkogte æg og rundstykker.
Vi falder i snak med det norske par, der sidder i plysstolene ved siden af. De er på interrail på vej
til Zürich og har også fundet hotellet på nettet.
-Spejlet over vores seng kunne hejses op og ned ved hjælp af en kontakt ved sengegærdet, fortæller de genert og kigger ned i kaffekoppen.
-Ja, her er vist været noget for enhver smag, siger jeg.
For at komme videre i samtalen, og morgenmaden, spørger jeg ind til deres interrail. De ånder lettet op og fortæller om den behagelige måde at rejse på. Bernd vimser rundt om os og sørger for, at vi har nok af te og kaffe og det tidligere træbeklædte bibliotek med velour og højt til loftet fyldes med morgenglade gæster.

Hotel Village
Steindamm 4
20099 Hamburg
Tel: 040-480 649-0

P-Info
Der er ikke parkeringsmuligheder ved hotellet men i parkeringshuset i Borgesch 1, 20099 Hamburg kan man parkerer for 9€ i døgnet, hvis man betaler ved ankomst. 

Blev du sulten? Her er en god opskrift på en luderspagetti:

http://louises-koekken.blogspot.dk/2015/08/spaghetti-alla-puttanesca.html


Artiklen har været bragt i Flensborg Avis den 7. august 2015

Ingen kommentarer:

Send en kommentar