tirsdag den 15. april 2014

Udbenet lammekølle på under 1 minut



Jeg bad min helt fantastiske slagter i Neustadt om at udbene de 13 kilo lammekølle, jeg skal tilberede til skærtorsdagsmiddag for 50 af Helligåndskirkens medlemmer. 
"De er nok bedre til det end både min mand og jeg" sagde jeg til ham, da vi stod og småsludrede, mens hans sleb kniven. Så kneb han øjnene samme, kiggede på mig (gamle kone) og sagde "at så var der helt sikkert noget, jeg var meget, meget bedre til end ham!". Det skal jeg ikke kunne sige, men hvis der er noget han kan, er det bestemt at udbene en over tre kilo tung lækker, lækker lamsekølle - se selv.

TIP: beregn 250 g lammekølle (med ben) pr person




1 lammekølle på ca. 3 kg

50 g pinjekerner
 5 fed hvidløg

1 ikke sprøjtet citron 
1 lille bundt persille

2 stilke rosmarin
½ tsk chilikerner

Olivenolie, salt og peber

Evt. 1 kg kartofler i skiver



Tænd ovnen på 120 grader varmluft/ 140 grader alm. 
Udben lammekøllen og læg den på et spækbræt. 
Rist pinjekernerne på en varm pande. Pil hvidløgsfeddene og skær citronskal i strimler. Skyl og tør persillen. Hak hvidløg, citronskal, persille og rosmarin i fint og læg det hele på køllen med pinjekernerne. Krydr med lidt chili, salt og peber og snør køllen sammen. Gnid køllen med olivenolie og salt og peber. Sæt køllen på en rist i ovnen med en bradepande under. Kom vand i bradepanden og dryp med stegesky under stegningen. Steg lammet i ca. 2½-3 timer. Hvis man er til kartofler, skal de ind under lammet de sidste 45 minutter med lammet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar