torsdag den 24. oktober 2013

Valnøddekage med karamelglasur

Hvad skal jeg bruge alle mine valnødder til? spurgte min bordherre mig forleden aften. Ja, det er jo et sandt luksusproblem at have for mange valnødder! Men da de ikke skal gå til spilde, kan jeg forslå at riste lidt valnødder på en pande til de begynder at dufte. Hælde dem i en skål og blande med rosiner og så spise dem som snack mens man ser noget snask i fjernsynet. Ellers er valnødder gode i enhver kålsalat, råkost, brød, bolle og så i denne kage.

TIP: kagen smager også skønt uden glasur og den holder sig godt, hvis man kan holde sig fra den.

175 g blødt smør
200 g sukker
100 g brun farin
2 æg
150 g mel
1 tsk bagepulver
75 g hakkede valnødder
75 g hakkede rosiner
1½ dl surmælksprodukt

karamelglasur
150 g smør
75 g brun farin
½ dl mælk
75 g florsukker

Masser af valnødder til pynt

Tænd ovnen på 180 grader. Rør smør, sukker og farin sammen. Pisk æggene i. Bland mel og bagepulver sammen og sigt det i dejen. Hak valnødder og rosiner og bland dem i dejen sammen med surmælksproduktet. Hæld dejen i en smurt springform og bag den i 45 minutter. Afkøl kagen på en rist.
Varm smør og farin op til kogepunktet. Hæld mælken i og kog i 2-3 minutter. Tag gryden af varmen og sigt florsukker i. Fordel glasuren over den afkølede kage og pynt med valnødder.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar