fredag den 25. januar 2019

Sparnuar



Sådan sparer du i januar: læg budget, køb ind én gang om ugen, gå kun i én forretning, spis kål, rodfrugter, bønner og linser- så kommer du gennem januar med plus på budgettet.

Hvem i alverden har fået den syge ide, at alle regninger skal betales i januar? Bilforsikring, ejendomsskat, afdrag på gæld, restskat, you name it, og jeg skal betale det.
-Skil dig af med alt det du ejer, eller nyd at du har det, tænker du måske? 
Jeg knuselsker min bil og mit sommerhus og alle de udgifter, der er forbundet med at eje. Jeg betaler min skat med stor, stor glæde, jeg ved bare ikke, hvorfor regninger på 5-cifrede beløb skal forfalde fra slutningen af december til slutningen af januar. 
Er de helt ugudelige i Sydbank, Sygeforsikringen Danmark og Sønderjyske Forsikring? Aner de ikke, at julen falder den 24. december og kræver en dyb indånding og et dybere indgreb i bankkontoen?
-Du er over 50, du må da vide, at de regninger forfalder i januar? Tænker du måske videre. 
Jamen det har du da fuldstændig ret i. Det kommer bag på mig hvert år. Jeg burde da give mindre julegaver, undlade at holde nytårsaften, se bort fra min søns 18-års fødselsdag i begyndelsen af januar og lave en budgetkonto.
Men sådan er jeg altså ikke. Jeg lever ikke over evne, men jeg lægger heller ikke til side til svære tider. Jeg er vild med at give gaver, og begejstres til jul og fødselsdag når børnene siger, ”neeejjj”,  ”ihhhh” og ”det havde jeg da ikke forventet”.
Så jeg må se langt efter butikkernes gode udsalgsvarer på sko og tøj i januar og glemme alt om at spise middag på italieneren med veninderne. I stedet står den på hjemmelig hygge, hjemmebagt brød, sammenskudsgilde, kål og masser af arbejde, så der igen kan komme sorte tal på kontoudtoget.

Spareråd

Læg budget
Læg budget et år frem, så får du alle udgifter med, også dem der kun kommer kvartalsvis, halvårligt og én gang om året.
Gem kvitteringer
Saml alle kvitteringer og skriv dine indkøb ned, hvis du ikke får en kvittering. Efter en til to uger kan du kigge kvitteringerne igennem og se, hvad du bruger penge dine til.
Læg madplaner
Ud over at spare penge, sparer man også tid og kræfter ved at lægge madplaner. En ugeplan kunne se sådan ud:

Uge 5
Tema
Ret
Mandag
Hakket kød
Blomkålssalat og frikadeller
Tirsdag
Grøntsager
Brændende kærlighed
Onsdag
Fisk
Bagt torsk, blomkål og perlebyg
Torsdag
Suppe
Porrekartoffelsuppe med persillepersto
Fredag
Kylling
Kylling med oliven, soltørrede tomater, kapers og polenta
Lørdag
Pasta
Ravioli med tomatsovs
Søndag
Rester
Tærte med kartofler, løg, porre, feta


Køb ind 2 gange om ugen
Jo færre gange om ugen du køber ind, jo færre impulskøb foretager du. Impulskøb er ikke kun pudebetræk, blomster og italienske småkager. Det er også frugter, du ikke får spist, brød der mugner, og dåser der hober sig op i skabet.
Spis vegetarisk
Kål er billigere en kød, så det kan betale sig at spise sig mæt i kål, rodfrugter, bønner og linser.
Lav din egen mad
Så snart, der er nogen, der har været inde over din mad, er den dyrere og givetvis også mere usund, end hvis du laver den selv.
Betal med kontanter
Hæv penge og tag kun det beløb med ud og købe ind, som du har budgetteret med.
Køb ind ét sted
Du sidder og læser tilbudsavisernr fra Rewe, Netto og Lidl og skriver ned, hvilke tilbud du skal have i hver enkelt butik. Det lyder billigt og fristende, men det ender med at koste dig flere penge. For hver gang du går ind i en ny butik, stiger sandsynligheden for, at du køber mere, end der står på din liste. Så køb ind ét sted.
Lad en anden købe ind
Skriv en seddel til din ægtefælle og lad ham eller hende købe ind. Har han ikke den samme glæde ved indkøb som dig, køber han sikkert, kun det der står på listen.
Undlad at følge opskriften
Lad dig inspirere af opskrifter, og brug de råvarer du har.


Økoboller med røde linser
Bollerne er med kogte røde linser. Det skulle meget gerne give en god smag, et højere proteinindhold og en god mæthedsfornemmelse.
 
Middelsvær
10-12 boller
Bagværk
Tid 5 timer inkl. hævetid
Pris 5-6 kroner for hele portionen

75 g økologisk røde linser
550 ml vand inkl. kogte linser
10 g gær
400 g økologisk hvedemel + mel til bordet
2 tsk salt
2 tsk sukker

Kog linserne møre og køl linser og kogevæske ned til ca. 30 grader.
Vej linser og væske og hæld i alt 550 ml vand inkl. kogte linser i en røreskål med gær.
Rør gæren ud i væsken.
Rør mel, salt og sukker i.
Dæk dejen til og lad den hæve i ca. 4 timer ved stuetemperatur.
Hæld mel ud på arbejdsbordet og hæld dejen ud på bordet lidt af gangen.
Form 10-12 boller af dejen, undlad at ælte, vend blot dejstykkerne i mel og sæt dem på en bageplade med bagepapir.
Lad dem efterhæve i 20 minutter.
Tænd ovnen på 275 grader.
Bag bollerne i ca. 13 minutter.
Afkøl bollerne på en rist og opbevar dem efterfølgende i en plasticpose.

Foto Gertrud Sabroe Termansen
Tekten har været bragt i Flensborg Avis

Ingen kommentarer:

Send en kommentar