onsdag den 14. oktober 2015

Nice overnatning i Nice



 Jeg skal til Nice i Sydfrankrig, og har brug for en overnatning inden min videre rejse til San Remo i Italien. Et enkeltværelse på et middelmådigt hotel i kystbyen koster omkring 100 euro, så jeg klikker ind på airbnb. Her kan man leje boliger af private værter i hele verden. Det er et meget personligt foretagende, hvor både udlejer og lejer skal fortælle om sig selv inden udlejningen. Når besøget er ovre, giver vi  hinanden feedback, og denne omtale bliver så vist under billederne af boligen, så fremtidige lejere kan se, om boligen lever op til beskrivelsen og om lejeren har opført sig ordenligt. Udlejer og lejer betaler et mindre beløb til airbnb, som så til gengæld forsikrer begge parter.

I Nice kan jeg leje et ”privat værelse” hos Wahib for 40 euro. Udsigten fra balkonen ser herlig ud,
og selvom det ikke ligger lige ned til vandet, kan jeg læse på de omtaler Wahib havde fået, at lejligheden er god, og der er restauranter og cafeer i gåafstand. Der står endvidere, at Wahib er flink og hjælpsom, og det mærker jeg, da han arrangerer, at jeg for en lille sum euro, bliver hentet i lufthavnen af hans ven Laurant.
-Jeg håber, du er kommet godt frem, vi ses senere, skriver Wahib.
Hvad skal det nu betyde, har jeg ikke lejligheden for mig selv? Tænker jeg.
Nej,  det har jeg ikke.  Privat værelse betyder, at jeg har lejet et værelse hos Wahib. Jeg får hans soveværelse. Han snupper en madras på gulvet i stuen. 
Wahib er gæstfri, og jeg kan bare tage yoghurter og budweiser fra køleskabet. Havde jeg siddet
på et hotel i receptionen, var jeg aldrig kommet i snak med nogen. Nu sidder vi på balkonen og Wahib fortæller, at han er fra Algeriet, er uddannet sygeplejeske og har boet i Nice de sidste syv
år. Han er i slutningen af tyver’ne og har en drøm om at læse til læge inden for de næste år.
Ved 10-tiden går jeg i (Wahibs) seng, og Wahib går ind og ser en forrygende fodboldkamp, hvor Nice vinder 6-1 over Bordeaux. Næste morgen er han væk, før jeg vågner. Jeg laver en espresso, og jeg går en tur gennem byen. Klokken 11 kører Laurant mig hen til mine veninder, og vi forstæter rejsen ind i Italien.
På tilbageturen har jeg igen brug for en overnatning. Denne gang er det et dobbeltværelse, for min mand er stødt til. Jeg er blevet grebet af airbnb-tanken, så jeg booker et værelse i Rue de Rivoli nær Promenade des Anglais i et slags bed and breakfast. 
Josy og Bernard er vores værter. Josy gør rent og tager sig af kommunikationen,
og Bernard tøffer rundt i sutsko og serverer kaffe. Vi har fornøjelsen af at spise morgenmad i Bernards rodede stue med et ældre par fra Malaysia. De er på en måneds rundtur i Europa og har besøgt Stockholm, London, Paris og Lyon. København sprang de over. Jeg giver dem mit kort og siger, de skal være velkommen i Flensborg.

Når du booker en overnatning på airbnb, accepterer du de husregler som udlejer har.
Læs husreglerene godt igennem så du ikke ender med at dele seng med din vært eller passe fire heste de dage du bor i boligen.


Nice
1 time i Nice
Har du en time i Nice, skal du glemme alt andet og løbe ned til havet og den brede Promenade des Anglais. Her nydes livet af lokale og turister. På den  smalle stenstrand kan man vælge et område med –de dyre – liggestole eller finde sin indre fakir frem og lægge sig på stenene. På de turkise stålstole oppe på promenaden kan man sidde og nyde det azurblå hav, eller man kan vende sig om og se på de andre der spadsere, cykler eller løber forbi. Stedet er som skabt til joggere, og selv om de fleste med vold og magt har forsøgt at skjule det, er de ældre løbere godt repræsenteret. 

Har du lidt længere tid
Den gamle bydel er en turistmagnet, så her er der både engelske pubber og sushirestauranter. Men også meget hyggelige stæder med små finurlige butikker og gallerier.

I løbet af ugen er der markeder ved den gamle bydel på Cours Saleya. Der er et stort berømt
blomstermarked og et frugt- og grøntmarked tirsdag –fredag fra 6-17.30, og om lørdagen fra 6.30 – 13.30. Om mandagen er det lopperne der regerer fra 7.30 til 18. Til min store, store ærgrelse havde jeg desværre ikke plads til et smukt fransk stel og 12 skønne bistroglas i min håndbagage.
Men det er ikke kun her, der er marked. Overalt i byen popper der madmarkeder frem. Hvis du har mulighed for det bør du besøge Nice i bil, så du kan fylde den op med mad, porcelæn og vin.
Museer
Tjek hjemmesiderne. Chagall museet er lukket for ombygning de næste måneder.

Sådan kommer du dertil
Germanwings flyver til Nice dagligt direkte til og fra Hamborg. www.germanwings.com

Maden ved Cote d’Azur
Et morgencomplet på en cafe består af en croissant og espresso og koster cirka 2 euro.
Hvis man søger væk fra Promenade des Anglais  og blot 200-300 meter ind i landet, er der små gode restauranter, hvor de lokale spiser deres frokost. I de fleste bagerier er der endvidere meget lækre sandwich og pissaladina, der er en lokal specialitet – en blanding af pizza og løgtærte. Den består af en bund dækket med blødem stegte løg, sorte oliven, toppet med tomater og penslet med rigelig olie.
Ved femtiden om eftermiddagen er der vild tumult ved de gode bagerier. Der vælter baguette ud over disken og de små familier slentrer hjem og småspiser af de lune, sprøde brød.
Menukortene på restauranterne er domineret af de franske klassikere men her er også blæksprutter grillet med hvidløg og serveret med god stærk aioli, farserede løg, auberginer, tomater, peberfrugter, zucchini og stegte andebryster med lavendelhonning.



Teksten har været bragt i Flensborg Avis den 9. oktober 2015

Ingen kommentarer:

Send en kommentar