onsdag den 7. oktober 2015

Min krop er i chok


Jeg har forgiftet min krop med alkohol, nikotin og alt for lidt søvn. Jeg drikker aldrig mere.

Klokken er 4.38 og jeg forsøger at stikke nøglen i låsen til mit bardomshjem. Jeg skal ind og sove hos min mor, men jeg kan ikke finde nøglehullet. Er det mon væk? Mens jeg står og fumler med nøglerne lukker naboen døren op. Det er min svigermor, der skal ud og hente Berlingeren på måtten. Hun knækker sammen af grin, da hun ser mig stå i bare fødder, let svajende, med en burger i hånden. Min mand er her også, han sidder på trappen og spiser resten af den menu, vi købte på Palace Burger på Vesterbrogade, for det der syntes at være timer siden. Vi fik jo  nok at spise og drikke, til den fest vi var til. Der var fire lækre retter, blandt andet dehydreret gulerod og langtidsstegt okse. Men der er stadig god plads til en snasket burger, pommes frites og cola. På denne tid af dagen smager det som gourmetmad.
Ved fælles hjælp finder vi nøglehullet, og jeg kommer- på en eller anden måde- i seng.
Jeg vågner efter få timer og mærker, at min krop er i chok. Jeg har forgiftet den med alt for meget alkohol, nikotin og for lidt søvn. Det eneste jeg tænker på, er Christians Ø sild, cola og kanelsnegle. Jeg ved, at de fleste ingredienser til alt det jeg drømmer om, er i køleskabet, men jeg er så træt, at jeg ikke kan finde ud af at smøre en rugbrødsmad!
Jeg prøver at fokusere. Hvad gjorde jeg som teenager, når jeg havde drukket lidt for meget? Jeg gik en tur ned til videobutikken og lejede tre film og en movieboks. Til dem der er født før eller efter movieboksens tid, kan jeg fortælle, at det er en kuffert med en video i, som man lejede sammen med sine film. I videobutikken købte vi hariboslik og cola og lige ved siden af, lå der altid en grillbar eller et pizzeria, som vi hentede mad hos. Men det var jo dengang.
-Tag en lur lille Louise. Du har det meget bedre, når du vågner igen, siger min søde mor, og kommer med en maske med kold væske i.
Jeg falder i søvn, og da jeg vågner igen, går det en lille, bitte smule bedre. Jeg går ind for at hilse på min svigermor. Da hun ser mig, begynder hun at skraldgrine igen, og er lige ved at kløjs i den tebolle, hun nyder sammen med min mand.
-Jeg har aldrig set dig sådan før, får hun hikstet frem.
Gudskellov tænker jeg, så kan det være, at hun havde modsat sig ægteskabet.
Jeg drikker aldrig mere, og hvis jeg gør, så læser jeg lige de gode råd, jeg har samlet herunder inden.

Spis mens du drikker
Spis undervejs mens du drikker, så optager du mindre alkohol i kroppen.

Lyse drinks
Hold dig til de "lyse" drikke som hvidvin, snaps, vodka, gin og øl, der ikke er farvede. For det er særligt farven i mørke alkoholiske drikke som cognac, whisky, rødvin og mørk øl, der irriterer maven og kroppen.

Vand er din ven
En stor del af hovedpinen skyldes væskemangel. Så sørg for at drikke vand, samtidig med at du drikker alkohol, så væskebalancen ikke bliver ødelagt.
Vafler til morgenmad dagen efter dagen
Hvis du ikke når at drikke vand i løbet af aftenen, så drik så meget, du kan klare, inden du lægger dig. Og lad en flaske vand stå på natbordet, så du let kan slukke tørsten i løbet af natten. Drik godt med vand, når du vågner dagen derpå. En sportsdrik er også god, fordi den både indeholder mineraler og salt. Hvis man ikke har en sportsdrik, kan man putte lidt salt i en sodavand.

Spis salt
Kroppen har mistet salt, fordi du har svedt mere, og fordi du har sovet mindre og dårligere. Spis noget sund mad med meget salt i for eksempel en god pizza eller en god suppe.

Spis bananer
Bananerne udløser hjernestoffet serotonin, der gør dig i bedre humør.

Tag et par piller
Lad være med at lide mere end højst nødvendigt - tag en smertestillende pille. Vælg en Panodil eller en anden smertestillende, der indeholder paracetamol - det er blidere mod maven end smertestillende tabletter med acetylsalicylsyre som for eksempel Aspirin, Treo og Kodimagnyl.


Her kan du finde en opskrift på dejlige vafler, du kan spise til morgenmad
http://louises-koekken.blogspot.de/2015/10/salte-vafler-la-pizza-med-pesto.html


Ingen kommentarer:

Send en kommentar