torsdag den 1. januar 2015

Vaniljeis med karamelliserede valnødder og peanuts



Jeg har været under bruseren efter en hård omgang spinnng i mit fitnescenter, og mine briller dugger på vej ind i saunaen. Jeg fumler med mit håndklæde og prøver at pudse dem i et tørt hjørne. ”Jeg bliver så sulten, når jeg ser dig”, er der en stemme, der siger i dampen. Han må kende mig fra mine skriverier i diverse aviser og blade. Jeg har stadig ikke fået helt styr på brillerne. Jeg er stærkt nærsynet, men kan igennem varmetågerne dog se, at der kommer en person mod mig. ”Jeg ville høre, om du kan hjælpe mig med sovsen til mine benløse fugle?”, spørger han. Ja selvfølgelig, får jeg fremstammet. Jeg er ved at have brillerne på plads og ser nu, at manden der står foran mig er splitternøgen, og nu vil han have en opskrift på sovs. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre af mig selv og hvor jeg skal se hen. Så jeg tager briller af igen og rabler noget af med, at han skal smage skyen til med gele og en anelse blåskimmelost og måske jævne den lidt. Men han stopper ikke. Han vil vide hvilken gele og hvilken blåskimmelost han skal bruge. Jeg siger, at det skal være noget han godt kan lide, så han ikke har et glas og en ost stående, som han ikke får spist. Og så er der desserten, om jeg syntes at en vaniljeis med nødder passer godt til? Ja, det syntes jeg bestemt. Endelig går han, og jeg kan tage mine briller på, slænge mig på træbænkene, indhyllet i håndklæde. Efter 12 år i Tyskland har jeg stadig ikke vænnet mig til, at mænd og kvinder går nøgne sammen i sauna. Og at de ALTID sidder og taler om mad i varmen.



Vaniljeis med karamelliserede valnødder og jordnødder

Her er så mit forslag til en fyldig is. Den tilbederes uden ismaskine.



50 g valnødder

25 g saltede peanuts/ jordnødder

100 g sukker

Kornene fra ½ -1 stang vanilje

2 ½ dl piskefløde

3 æggeblommer

3 spsk sukker



Hæld sukker på en pande og smelt det over svag varme uden at røre i det. Hæld de to slags nødder på og vend dem rundt i det smeltede sukker. Hæld massen ud på bagepapir. Bræk det i mindre stykker når det er koldt.

Skrab kornene ud af vaniljestangen. Pisk fløden til skum. Pisk æggeblommer og sukker godt sammen med vaniljekornene. Vend æggesnaps og flødeskum sammen. Vend de karamelliserede nødder i ismassen og hæld den i en fryseegnet beholder. Frys i minimum 2 timer. Server indenfor 1-2 uger.



Nytårskys

Bruger du friske æg til isen har du tre æggehvider til overs. Det
bliver en vældig stor portion marengs, hvis du bruger alle tre hvider. Så jeg foreslår, at du bruger en til kys og resten i en frikadellefars. Æggehvider kan holde sig ca. 3 dage i køleskabet.



1 æggehvide

50 g sukker

½ tsk eddike



ca. 50 g chokolade til pynt



Tænd ovnen på 160 grader. Pisk hvide, sukker og eddike stift til der dannes toppe. Kom massen i en sprøjtepose og sprøjt små toppe ud på bagepapir. Bag dem i ca. 45 minutter. Afkøl dem på en rist. Smelt chokoladen over vandbad og dyp kyssene i den. Server til isen. 


Dette blogindlæg samt opskrifter har været trykt i Kristelig Dagblad lørdag den 27. december 2014.

FOTO: Louise Dandanell Ørsted


Ingen kommentarer:

Send en kommentar