torsdag den 14. november 2013

Syltede grønne tomater

I efterårsferien var vi på en lille alternativ restaurant i det sydlige Tyskland, der kaldes en Besenwirtschaft eller en Straussenwirtschaft. Det er de lokale vinbønder, der i perioder af året har lov til at åbne en lille rest i deres garage eller lager. Her serverer de enkle retter: flammkuchen, kartofler med krydderkvark og måske et lille oste- eller pølsefad og så selvfølgelig deres egen vin. Indretningen er simpel, man sidder ved lange borde og på bænke og kommer i den grad hinanden ved. Vi sad ved siden af et yngre par fra Göttingen, der underholdte os meget med bl.a. syltning af tomater. Fruens bedstefar var leveringsdygtig i mange tomater og hen på efteråret var der mange grønne, som de yndede at sylte. Jeg har ingen bedstefar, kan ikke det med drivhus og have og jeg kan ikke en gang købe dem på mit marked. Men jeg var så heldig at besøge en ven, og i hans drivhus fik jeg lov til at plukke de skønne tomater, som jeg syltede til stor glæde for mig og dem der har fået lov at smage.

INFO: Hvis du lader de grønne tomater ligge i køkkenet bliver de - røde. Du kan også lade dem ligge i køleskabet, til du får tid til at sylte dem, det bliver de ikke røde eller kedelige af.

Sur syltede grønne tomater
200 g grønne tomater
3/4 dl eddike
100 g sukker
½ tsk salt
1 fed hvidløg i skiver
5 peberkorn

Halver tomaterne og hæld dem i en gryde med de øvrige ingredienser. Kog op, skru ned for varmen og lad simre til tomaterne er møre. Smag til med sukker og eddike. 

Fantastiske søde syltede tomater
350 g grønne tomater
100 g sukker
Kornene fra ½ stang vanilje

Halver tomaterne og hæld dem i en gryde med sukker og kornene fra vaniljestangen og sukker. Kog op, skru ned for varmen og lad simre til tomaterne er møre. Smag til med sukker.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar