fredag den 30. oktober 2020

Græskarsæsonen er begyndt

 Når først græskaret er kommet ind i køkkenet, er der mad til mange dage.

 

Min præstemand kommer fløjtende hjem. Han smækker døren og kalder på mig.

-Loiiiiissseeee.


Han kommer storsmilende ud i køkkenet.

-Vil du bage græskarkage til konfirmanderne på torsdag, spørger han, og så kan jeg se, at han fortryder.

Han vil have, at han ikke har spurgt, og jeg ikke har hørt, hvad han sagde. Han prøver at æde sine egne ord, men det er for sent. Han har sagt g-ordet, nævnt det unævnelige, og bragt en af mine yndlingsgrøntsager tilbage i køkkenet. 

Min familie kan godt lide græskar, men de kan ikke lide det, lige så godt som jeg kan. Og det er der måske ikke noget at sige til, for af et mellemstort, dansk, økologisk hokkaidogræskar til 15 kroner, kan jeg få fyld til et par kager, krydret suppe til fire personer, 12 boller og en enkelt gryderet med hakket oksekød. Så når græskaret kommer ind i køkkenet, tager det mange middage, før det kommer ud igen.

Men han spurgte, om jeg ville bage med græskar, og jeg hørte det. Så konfirmanderne får fire græskarkager, og vi får græskarsuppe og boller til aftensmad. Og så er græskarsæsonen begyndt i præstegården.

I får opskriften på kagen, som er uden fedtstof men med et tykt lag af dejlig topping. Vælges den laktosefrie flødeost, er hele kagen lactosefri.

 

Krydret græskarkage med topping

 

175 g renset græskar uden kerner, husk at skrællen på Hokkaido kan spises

2 store æg

100 g brun farin

50 g sukker

1 dl plantemælk – eller vand

150 g hvedemel

1 tsk bagepulver

1 spsk brunkagekrydderi

75 g rosiner

 

100 lactosefri flødeost

2 spsk flormelis

1 tsk vaniljesukker

 

Tænd ovnen på 175 grader varmluft. Smør en bageform (20 cm i diameter). Riv græskaret fint. Pisk æg, farin og sukker skummende. Rør plantemælk i. Bland hvedemel, bagepulver og brunkagekrydderi sammen. Vend hurtigt melblandingen i ægge-sukkerblandingen og hæld dejen i formen. Bag kagen i ca. 30 min. Prøv at stikke en tynd pind i, og se om kagen har fået nok. Sidder der dej på pinden, når du trækker den ud, skal den have 5 min mere. Afkøl kagen helt. Pisk flødeost, flormelis og vaniljesukker sammen og fordel det over den afkølede kage. Pak kagen i en dåse, så holder den et par dage.

Portionen kan nemt ganges op, så man kan bage til mange.

 

 

Græskar fakta

Græskar kan bruges bagte eller stegte i salater og som tilbehør. Den er velegnet i supper, gryderetter, brød, kager, pesto og smørepålæg, og så kan de syltes. 

Græskar skal kombineres med noget stærkt, sødt, salt eller syrligt, da det smager lidt fadt. 

 

Den lysegule klokkeformede butternutsquash indeholder masser af smukt gult frugtkød, der smager sødligt af nødder. Den har ganske få kerner og tynd skræl, som man også kan spise, så man får masser af kød for pengene her. 

 

Kødet i hokkaidogræskar er lidt tørrere end andre græskartyper, men en tur i ovnen, gør den meget spiselig. Skrællen kan også spises.

 

Under optimale opbevaringsforhold kan græskar holde sig op til et år.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar