fredag den 5. juni 2020

La Glace


Louises Køkken har været på konditori i hjertet af Købehavn og mødt indehaveren Marianne Stagetorn Kolos til en snak om det 150 år unge konditori.

Det er tirsdag formiddag, klokken er 10, og jeg er på vej ind på Conditori La Glace for at møde en af Danmarks berømte kagekoner Marianne Stagetorn Kolos.
La Glace og ejeren Marianne Stagetorn Kolos blev danmarkskendte i julen 2012 og sommeren 2013, da DR 1 lavede en række programmer om det gamle konditori i hjertet af København. Jeg bliver budt velkommen af smilende damer og yngre piger, der straks får guidet mig hen til et lille rundt bord. Øjeblikket efter kommer Marianne susende gennem lokalet. Hun har den sammen uniform på, som det øvrige personale. Hvid skjorte, grønt forklæde og en tynd, ulden cardigan.
-Skal vi ikke have en tebolle og en kop kaffe? Spørger hun og smiler stort. Og man skulle være et skarn, hvis man sagde nej tak, til noget som helst på La Glace.
-I 1978 købte min mor ejendommen her i Skoubogade, og der fulgte konditoriet med. Hun drev det ved siden af hendes advokatvirksomhed indtil 1989, hvor jeg som 22-årig købte det af hende. Så jeg har haft 30-års jubilæum, men det er ikke noget i forhold til konditoriet, der fylder 150 år i 2020. Og det er jo så sjovt, for grundlæggeren Nicolaus Henningsens kom fra Flensborg, fortæller Marianne.
Hun hiver en af de tre bøger, hun har skrevet om La Glace frem og viser mig et billede af årsregnskabet fra 1870, der selvfølgelig er på tysk. Og der er masser af historier i Marianne.
-I aften skal jeg holde det 696-tyvende foredrag om forretningen, og det gode for mig er, at jeg ikke skal rejse rundt, men at gæsterne kommer her til mig, siger hun.
Og der kommer mange gæster i La Glace.
- Man kan ikke bestille bord her, men det er ikke noget problem for gæsterne venter gerne. Her
Marianne Stagetorn Kolos overtog La Glace som 22-årig
er kø hver dag, men specielt i weekenden slanger den sig helt ned i Skindergade. Alle der kommer her, har glædet sig, så det er vigtigt, at vi ikke svigter vores gæster, så man kan sige, at besøget allerede begynder i køen. Og der er ingen sure miner hos de ventende gæster, for to værtinder holder dem løbende underrettet om, hvor lang ventetiden er. De bliver budt på en småkage, og regner det, låner de paraplyer, fortæller Marianne.
La Glace har ingen filialer, og man kan kun købe kager, is, konfekt og småkager her i butikken i Skoubogade.
-Så længe jeg er chef, forbliver det sådan. Jeg vil have nærheden til mine medarbejdere. Lige nu er der 14 på arbejde i produktionen med at tilberede blandt andet småkager, lagkager, konfekt, boller, cremer og isdesserter og ni i butikken. Dem vil jeg gerne være i tæt kontakt med. Jeg har på et tidspunkt haft en butik mere på Kongens Nytorv, men det var absolut ikke nogen succes. På en eller anden måde, var jeg aldrig der, hvor mine gæster og medarbejdere syntes, jeg skulle være, fortæller Marianne.
Lige nu er Marianne meget tilstede. Vi går udenfor og kigger på vinduerne, der er pyntet op til jul.
-Kan du huske juleudsmykningen hos Daells Varehus med de mekaniske julemænd, nisser og pynt, som man tog ind og kiggede på, da vi var børn? Spørger Marianne, og jeg nikker med munden fyldt af småkager.
-Vi vil gerne skabe noget lignende her. Og så har gæsterne også noget at kigge på, mens de venter på at komme ind i de stemningsfulde saloner og hygge sig med kager, boller og varm chokolade, fortælle Marianne.
Der kommer et par forbi, de standser op og ser på udsmykningen.
-Hvor er det fint, vi må snart på La Glace igen, siger de begejstrede og går videre. Og det kan klart anbefales, men husk, at du skal være sulten, når du kommer, for kagerne mætter.

Vi har fået lov til at bringe én af opskrifterne fra de gamle kogebøger, som går helt tilbage fra grundlæggeren Nicolaus Henningsens tid, og som Marianne og de øvrige ejere selvfølgelig har gemt og bruger endnu. 

La Glace betyder i øvrigt ”Isen” på fransk. I begyndelsen hed forretningen Henningsens Kælder, men i 1896 skiftede den navn til Conditoriet La Glace. 

FAKTA

Conditori La Glace
Skoubogade 3
1158 København
Tlf.: 33 14 46 46
Åbningstider
Mandag- fredag 8.30 til 18.00
Lørdag 9.00 til 18.00
Søndag 10.00 til 18.00
Man kan ikke bestille bord i konditoriet.
I gæstesalonen kan man bestille private arrangementer.
Chefkonditor Lars Juul afholder jævnligt kage- og chokoladekurser og Marianne Stagetorn Kolos holder foredrag om La Glaces historie. Se datoer og meget mere på hjemmesiden laglace.dk 



Københavner-småkage
Ca. 70 stk.

150 g smør
240 g hvedemel
95 g sukker
130 g akaciehonning
5 g stødt kanel
1 knivspids hjortetaksalt
½ tsk citronsyre
40 g tørrede æbler
30 g smuttede mandler
1 æggeblomme
Æggeblomme til pensling

Smuldr smør og mel godt sammen.
Tilsæt sukker, honning, kanel, hjortetaksalt og citronsyre.
Hak æbler og mandler fint og kom det i dejen.
Saml dejen med æggeblomme og læg den på køl i en time.
Rul dejen ud i 3 mm tykkelse, og stik runde småkager ud på ca. 4 cm. i diameter.
Læg småkagerne på en bageplade beklædt med bagepapir og pensl dem med æggeblomme.
Bag kagerne i en forvarmet ovn ved 185 grader i 8-10 minutter.

Tekst og opskrift har været bragt i Flensborg Avis i efteråret 2019

Ingen kommentarer:

Send en kommentar