søndag den 17. maj 2020

Kreativ nedlukning


Jeg betragter mig selv som kreativ. Ikke ud i det med at sy gardiner, blomsterbinding eller origami men med mad og ord. Jeg er ikke i verdensklasse med hverken det ene eller andet, men det giver Thisesmør på brødet og øl til at skylle det ned med.

Pastasalaten er den nemmeste måde, du kan vinde en teenager madhjerte på

I de sidste ni uger har der blot været helt tomt i den kreative del af min hjerne. Aldrig i hele mit liv, har jeg bagt så få kager, og aldrig før har vi spist så meget købebrød. Jeg har taget det meget alvorligt, det med at støtte den lokale bager… Vi har ikke fået én eneste simreret, selvom vi har al den tid i hele verden til at simre. Vi er sådan cirka begyndt på aftensmaden en halv times tid, inden den skulle spises. Og den har da været superlækker, vi har hygget os omkring bordet, og jeg har også taget tre kilo på. 

Hvad har du så lavet, tænker du måske? Jeg har passet mit arbejde og nydt at have min mand og mine børn om mig 24/7. Nu tænker du måske, at jeg har børnehavebørn, eller nogen der skal hjælpes med lektier og hjemmeskole. Det har jeg ikke. Mine tre børn har pænt passet deres, helt uden min indblanding.

Verden har stået stille, og det har fået mig ned i så lavt gear, at jeg kun har leveret det aller-allermest nødvendige.

Jeg har ligget i sengen til langt op af formiddagen og tænkt på, hvordan jeg kan vise dig, hvordan du tilbereder alt fra humus til opbagt sovs. Jeg har drømt om at lave videoer, og give dig indsigt i råvarer og grundteknikker og fortælle dig, hvordan du holder en høj køkkenhygiejne, uden af det går ud over glæden ved at lave mad.

Men det blev aldrig til noget, før nu, hvor jeg er på vej op i et helt andet gear og kan mærke, at det må være slut med kun at nyde. Den 18. maj vil jeg lægge min første video op, og jeg håber, at du vil se med.

Indtil da får du opskriften på en pastasalat, som mine børns venner har efterspurgt. Den er hverken genial eller i verdensklasse. Den er bare velsmagende. Velbekomme.

 

250 g pasta i den form du bedst kan lide

1 potte basilikum, alm størrelse

1-2 fed hvidløg

1 dl cremefraiche 9%

½ dl mayonnaise

Salt og peber

 

Kog pastaen mør i let saltet vand efter anvisning på pakke. Gem lidt af kogevandet.

Pil bladene af basilikummen. Gem evt. lidt til pynt.

Pil og hak hvidløg groft.

Hæld cremefraiche, mayonnaise, basilikumsblade og hvidløg i et blenderglas og blend dressingen sammen. Tilsæt lidt af kogevandet, hvis det er for tyktflydende.

Smag til med salt og peber.

Vend den afkølede pasta i dressingen og smag igen til med salt og peber.

På billedet er der brugt ramsløg i dressingen, det kan du bruge i stedet for basilikum, men så skal du undlade hvidløg.

 

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar