lørdag den 10. februar 2018

Klar til udklædning og fastelavnsboller

 



Svenske fastelavnsboller med marcipanfyld
Fredag eftermiddag vælter det ind af døren med løver, skeletter og ikke mindst Disney prinsesser. Pippi er her også sammen med Supermand og Batmand. Du har nok gættet, at der er tale om en fastelavnsfest og stedet hvor dyr og fantasivæsner strømmer ind er på biblioteket i Nørregade i Flensborg. Voksne er også velkomne, og de må også meget gerne klæde sig ud. Men det sker sjældent, at vi forældre klæder os ud.

Jeg har netop været til en fødselsdag, hvor temaet var After-ski. Vi skal møde op i vores bedste ski-udstyr, men må gerne lade skiene blive hjemme. Jeg står ikke på ski, og har stadig mareridt over den langrendsoplevelse jeg havde i Norge for 37 år siden. Men det skal da ikke forhindre mig i at gå på loftet og hente børnenes skiudstyr frem. Jeg presser mig ned i stramme, turkise skibukser, en multicolor skijakke, tophue og piste-pas i lommen og bevæger mig af sted til fest. Værten modtager mig med skibriller i panden, nystrøget skjorte og mørke slacks. Jeg er den eneste, der har taget invitationen alvorligt, eller læst den til ende. De øvrige gæster er i mørke jakkesæt med slips og stramme cocktailkjoler. De hilser pænt og smiler overbærende til mig, inden de vender sig om og taler videre med deres allerbedste venner. Jeg føler mig totalt til grin og efter en times tid, går jeg hjem. 
Næste gang jeg modtager en invitation til temafest, allierer jeg mig med et par af de øvrige gæster, så jeg ikke er den eneste cirkusklovn, kat eller nar i selskabet.

  I dagens opskrift har vi kigget mod nord og fundet inspiration i det svenske køkken. De har en herlig gærbolle Semla, hvor man skraber en del af krummen ud og blander med marcipan og fløde og lægger det tilbage i bollen igen, topper med flødeskum og lægger den lille hat på igen. 


Semlor
Tid ca. 2 timer inkl. hævning
Antal ca. 12 stk.
Smager bedst den dag de er bagt


100 g saltet smør
250 ml mælk
1 æg
30 g gær
100 g sukker
1 knivspids salt
ca 600 g hvedemel
1 sammepisket æg til pensling

200 g marcipan
3-4 spsk piskefløde
200 piskefløde
flormelis

Skær smørret i mindre stykker og smelt det over svag varme i en lille gryde. Tag gryden af varmen og hæld mælk i. Smuldr gæren i en dejskål. Hæld mælkeblandingen og ægget i. Hæld sukker, salt og det meste af melet i og ælt det sammen. Tilsæt mere mel, til dejen føles elastisk og slipper skålen. Lad dejen hæve lunt og dækket med et stykke plastik i 45 minutter. Del dejen i 12 stykker, fold dem sammen til boller og stil dem på en bageplade med bagepapir. Pensl med sammenpisket æg. Lad dem hæve i yderligere 30-45 minutter. Bag bollerne ved 200 grader i ca. 10 minutter. Afkøl bollerne på en rist. Skær en lille hat af bollen. Pil krummen ud og ælt det sammen med marcipan og 3-4 spsk piskefløde. Læg det tilbage i bollerne. Pisk fløden til skum og fordel flødeskummet på bollerne. Læg hatten på og drys flormelis på.

Artiklen har været bragt i Flensborg Avis 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar