mandag den 23. januar 2017

Mere mad med ungdommen


-Mange tak for i går, det var fantastisk. Hvordan skal jeg kunne spise og ikke mindst nyde et helt almindeligt måltid efter den middag? Siger Jacob. Han står og svajer foran mig og ser en lille, smule træt ud. Det er der måske ikke noget at sige til. Det er 1. januar, klokken er 11, og Jacob gik i seng for mindre end fire timer siden. 

I går aftes var vi 12 personer til middag. Jacob på 18 år, var en af dem. Vi indledte med champagne og canapeer til dronningens nytårstale. For at have god plads til maden, dansede vi de to første runder af lancier, inden vi gik til bords. Middagen bestod af hummerbisque, confit de canard og chokolademarcipankage med parfait og coulis. Vi spiste og konverserede, og hver enkelt gæst fik mulighed for at fortælle om de ting og begivenheder, vi gerne ville have flere af og færre af i 2017. Sent på aftenen åbnede nytårsballet, og det væltede det ind med ungdom som overtog festen med playlister, Mokai og store mængder fyrværkeri. Nu er det dagen derpå, og indtrykkene sætter sig.
-Kødet var jo så blødt og smagfuldt, jeg vil aldrig kunne spise andet, fortsætter Jacob, mens han rækker ud efter røræggen, der står på brunchbordet.  

Da vores børn var små, lavede jeg den frygtelige fejl, at jeg spiste dem af med pølser og pizza, før vi voksne spiste nytårsaften. Det er jeg heldigvis vokset fra, for det er da en fuldstændig, fantastisk fornøjelse at servere og tilberede en middag, der bliver værdsat, som Jacob gør det. Niels på 16 år var også med. Inden han tjekker ud sent om eftermiddagen, takker han også for maden.
-Spitzenklasse, siger han og sender mig et thumbs-up.

Jeg ændrer straks mit nytårsfortsæt fra at have været noget vrøvl med, at jeg skal løbe længere og spise sundere –det kan jeg alligevel ikke holde. Det nye skal være, at jeg skal lave mere god mad med og til unge, og jeg skal spise den sammen med dem. 

Kyllingeretten er en sublim hverdagsret, som også kan serveres til gæster og fester. Den er udvalgt og sammensat af min 16-årige søn, så den er lige til at sætte på bordet, når de unge er hjemme. Kålsalaten bliver mere spiselige, når den blandes med grøn salat og vendes i en sødlig dressing.

Kylling i bacon og søde kartofler

1 kylling eller 4 kyllingelår med overlår
100 g bacon
500 g søde kartofler
500 g kartofler
1 hel hvidløg
2 rødløg
2 spsk olivenolie
salt, peber
timian, rosmarin
Tilbehør kålsalat

Tænd ovnen på 200 grader.
Dup kødet tørt. Skær bacon i store terninger. Er stykkerne for små, bliver de hårde og brændte. Vask de to slags kartofler og skær dem i mundrette stykker. Del hvidløget i fed, de skal ikke pilles. Pil løgene og skær dem i både. Vend kartofler, hvidløg og løg i olie hæld dem i et ovnfast fad. Læg kylling og bacon ovenpå. Krydr med salt, peber og rigelig med timian og rosmarin. Sæt fadet i ovnen. Efter 30 minutter vendes de søde kartofler i retten, og den steger videre i ca. 30 minutter for en hel kylling og 20 minutter for en kylling der er skåret i stykker.


Hvidkålssalat med appelsinmarinade 

¼ hvidkål
1 romainesalat
Saften af 1 mandarin eller ½ appelsin
2-3 spsk mayonnaise
1 spsk mælk
1 spsk lys balsamisk eddike
salt og peber

Skær kålen i tynde strimler på en mandolin. Riv salaten i mindre stykker. Rør mandarinsaft, mayonnaise, mælk og eddike sammen. Smag til med salt og peber. Vend kål og salat i dressingen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar