torsdag den 6. juni 2013

Overdådig kanelkage

.
Min chef syntes, jeg er tarvelig, når jeg lægger kager på bloggen ved 16-tiden! Hvad skal jeg gøre? Jeg har så mage skønne bageopskrifter, der bare må ud over rampen. Og det feder jo ikke at kigge på billedet. Så hvis det kan tage noget af trangen til søde sager, at være med på en kigger, syntes jeg faktisk, at jeg er til stor hjælp, for alle os der tæller kalorier og mest er på kålsuppe.
På billedet er kagen bagt med æbler, men den er mindst lige så god med rabarber - eller måske endnu bedre. 

100 g smør
200 g sukker
3 æg
300 g mel
1 tsk bagepulver
1 tsk natron
1 tsk vanillesukker
¼ tsk salt
2 dl yoghurt
200 g revet marcipan
1 spsk kanel
100 g farin
400 g æbler eller 350 g rensede rabarber

Tænd ovnen på 175 grader. Pisk smør og sukker blødt. Pisk æggene i et ad gangen. Bland mel, bagepulver, natron, vanillesukker og salt sammen. Rør det i dejen skiftevis med yoghurten. Riv marcipanen og bland den i dejen. Hæld dejen i en smurt springform.
Bland kanel og farin sammen. Skær æbler eller rabarber i tynde både og vend dem i kanelsukkeret. Arranger æblerne/ rabarber på kagen og hæld resten af sukkeret over. Bag den i ca. 1 time og 15 minutter. Server evt. flødeskum eller cremefraiche til.

FOTO: Bjørn Jacobsen til SØNDAG

Ingen kommentarer:

Send en kommentar